본문 바로가기

News

Lee Kun-Yong 이건용 : Snail's Gallop

Oct 1, 2022

Lee Kun-Yong’s new work of Snail’s Gallop and selected works from the 76-2 and 76-3 series are displayed at The Birth of Art, at Hangaram Art Museum Gallery 1 in Seoul Arts Center. It is particularly noteworthy that this new piece of Snail’s Gallop (2022) is made in a length of 22m. The show is open until 8 October.

Snail’s Gallop was first performed in 1979 at Namgye Gallery in Daejeon, Korea, and became widely known as one of the artist’s representative works after being presented at the 15th Bienal de São Paulo the same year.

The artist, barefooted, squats down. Holding a piece of chalk in his right hand, he draws strokes on the ground before him, sweeping his arm from side to side. While drawing in this squatting position, he moves his feet to advance forward bit by bit. As his feet pass over the lines he has drawn, they are partially erased, leaving traces behind. He stands up once he has arrived at his destination. The performance shows a paradoxical situation where the acts of drawing and erasing take place simultaneously under the particular physical conditions given.


이건용 작가의 <달팽이 걸음> 신작과 '바디스케이프‘ 연작 중 76-2, 76-3 작품을 예술의전당 한가람미술관에서 열리는 《그림의 탄생》 전에서 만나볼 수 있다. 특히 2022년 버전의 <달팽이 걸음>은 22m 대형 길이로 완성되었다. 전시는 10월 8일까지 열린다.

<달팽이 걸음>은 1979년 남계화랑(대전) 개인전에서 첫 선을 보이고, 곧이어 같은 해 《제15회 상파울로 비엔날레》에서 선보이며 작가의 대표작으로 널리 알려진 퍼포먼스이다.

작가는 맨발로 쪼그려 앉는다. 오른손에 분필을 쥐고 좌우로 팔을 흔들며 자신의 몸 앞에 선을 긋는다. 동시에 작가는 쪼그려 앉은 상태에서 발바닥을 이용해 조금씩 앞으로 나아간다. 자신의 몸 앞에 긋고 있는 선 위로 양 발이 지나가면서 지워진 자국을 남긴다. 정해진 거리에 도달하면 일어선다. 특정한 신체적 조건 하에서 그린다라는 행위와 지운다라는 행위가 동시에 일어나는 역설적 상황을 보여준다.

Share