본문 바로가기

Kim Sung Yoon: Arrangment

Exhibition Details

Kim Sung Yoon: Arrangment
Jun 26 - Jul 28, 2019
New Space

Artist

Kim Sung Yoon

Download

Gallery Hyundai is pleased to present Kim Sung Yoon’s solo exhibition Arrangement. In a continuation of his practice utilizing art historical archives as the foundation of his creative pursuits, the exhibition highlights over forty new works that reinterpret the meaning of the flower still life genre in a contemporary context.

 

Sixteen works are displayed on the lower level. These works reproduce Édouard Manet’s flower still life paintings made by the artist during his later bedridden years. By modulating the overall tonality using only black and white and focusing on the lush brushstroke technique inspired by his favorite painter, these works are Kim’s solemn homage to Manet’s late works.

 

Works on the first floor are influenced by the lavish and extravagant styles of the 17th century Dutch masters. In these works, Kim re-arranges flowers from different seasons via images culled from the internet and digitally placing them into contemporary ceramic vases crafted by his artist colleagues. In this way the works transcends the limits of time and space imbuing a modern touch to the traditional still life genre.

 

The paintings on the second floor demonstrate contemporary perceptions of the ordinary flower arrangement. In the series, the artist fills the frame with the colors of corporate logos from the glass food containers that were used as props to hold the flowers. By inverting the placement of the logos, the symbolic face of capitalism, at the bottom center of the frame the artist is willing to invert traditional values.

 

 

 

갤러리현대는 뛰어난 회화성과 미술사적 사료를 배경으로 독창적인 작업을 해오고 있는 김성윤의 개인전 《Arrangement》를 개최한다. 이번 전시에서 김성윤은 ‘화가가 꽃을 꽂는 세가지 방법’이라는 큰 틀 아래 꽃 그림이 가지는 의미를 작가의 시선으로 재해석한 신작 47점을 선보인다.

 

‘꽃을 꽂는 세가지 방법’은 갤러리 각 층별로 나뉘어 전시된다. 첫번째로, 지하에 전시된 16점의 작품은 인상주의의 아버지로 불리는 에두아르 마네(Édouard Manet)가 말년에 병상에서 그린 꽃 정물들을 흑백으로 재현한 것이다. 흑백의 톤 조절만으로 중후한 느낌을 주는 이 작품들은 화가의 말년 작품 양식에 대한 오마주이자 일체의 색을 배제한 붓 터치 만으로 마네의 독특한 기법을 담아내었다. 두번째로, 1층의 작품들은 화려하고 풍성한 17세기 꽃 정물의 기법과 양식을 차용하였다. 개화 시기가 다른 꽃들을 인터넷 검색을 통해 모아서 재배열하고, 동료 작가의 현대적 도자기 작품을 화병으로서 그림 속에 등장시키며 시공간을 뛰어 넘는 독창적인 꽃 그림을 제작하였다. 마지막으로 2층에서는 우리의 일상적 꽃꽂이 방식을 통해 동시대 꽃 그림의 의미를 재해석한 작품들이 전시된다. 이 연작에서 작가는 꽃의 화병으로 사용된 식료품 유리병 로고의 색상으로 액자를 채우고 아래부분에는 해당 로고를 인쇄해 넣었는데, 이는 보편적 표상과 자본주의의 상징과도 같은 브랜드 로고를 전면에 내세우며 꽃 정물이 가지고 있는 가치의 전도를 은유적으로 담아내고 있다.

 

Share

Selected Works

Installation Views

Stories