본문 바로가기

Video

Seung-taek Lee 이승택 : (Un)Bound

Jun 22, 2022

Gallery Hyundai presents (Un)Bound, an exhibition of the work of Seung-taek Lee, from May 25 to July 3. In its conception, the focus of (Un)Bound was on Lee’s series of “binding” works, in which twine and rope appear as a key media physically visualizing his concepts; various other works in which twine itself does not feature, but the marks of binding can be seen; and his “unbound” canvas-based work, in which the binding concept is expressed more freely. 

During the late 1950s, Seung-taek Lee began sharing work of an avant-garde nature, departing from the modern Western concept of sculpture to present work originating in a “non-sculpture” concept. Instead of the traditional sculptural materials, he experimented with the boundaries of sculpture by using everyday materials and objects such as earthenware, “Godret stones,” twines, plastic, boards, paper, and books. His world of non-sculpture can be divided into two main categories. The first of them is the artist's "non-material" series, consisting of installations and performances in which natural phenomena without physical volume, such as wind, smoke, or fire, are "sculpted" into moments that viewers can experience visually. The other major strand has been his “binding” series, which forgoes methods of sculpting or shaping to present everyday objects that are literally bound or that bear the marks of binding. The binding series in particular is something that set Lee apart from other artists of his era, representing a key aesthetic methodology for his pursuit of “non-sculpture,” or the inversion of objects’ form and nature and the subversion of everyday familiarity.


갤러리현대는 이승택의 개인전 《(Un)Bound[(언)바운드]》를 5월 25일부터 7월 3일까지 개최한다.《(Un)Bound》는 작가의 개념을 물질적으로 시각화하는 역할을 담당하는 노끈이 주요 매체로 등장하는 “묶기(bind)” 연작, 노끈이 직접적으로 등장하지 않지만 매어진 흔적을 간직한 다채로운 작품, 묶기의 개념이 한없이 자유로워진(unbound) 캔버스 작품에 집중해서 기획되었다.

이승택은 1950년대 후반부터 서구의 근대적 조각 개념에서 벗어나 ‘비조각’이라는 개념에서 출발한 전위적인 작품을 발표했다. 그는 전통적인 조각의 재료 대신 옹기, 고드랫돌, 노끈, 비닐, 각목, 한지, 책 등 일상의 재료나 물건을 활용하여 조각의 경계를 실험해왔다. ‘비조각’의 세계는 크게 두 범주로 구분된다. 하나는 바람, 연기, 불과 같은 물질적인 양감이 없는 자연 현상을 우리가 시각적으로 체험할 수 있도록 순간적으로 ‘조각’한 설치 및 퍼포먼스 형식의 ‘비물질’ 시리즈다. 다른 하나는 소조하거나 조각하는 방식을 벗어나 일상의 사물을 묶거나 혹은 매어진 흔적을 간직한 오브제 형식으로 마무리되는 ‘묶기’ 시리즈이다. 특히 ‘묶기’ 시리즈는 사물의 형태와 본성을 뒤집고 낯익은 일상을 전복시키는 ‘비조각’을 향한 작가의 주요한 미적 방법론이었으며, 이는 당대 다른 작가들과 차별되는 지점이다.

Share