본문 바로가기

Press

Minjung Kim 김민정 in The New York Times

Dec 24, 2020

Minjung Kim’s solo show at the Hill Art Foundation has been selected as The New York Times’s one of the “4 Art Gallery Shows to See Right Now.”

"On large sheets of pulpy hanji paper, Ms. Kim obtains delicate tonal shifts through variable saturations of ink and water, as in her “Mountain” series, whose careful gradations of blacks suggest receding hills or waves. Yet many of her “paintings” could be termed collages: She layers strips of the hanji paper (made from mulberry bark) in parallel lines or circular cutouts, then paints over the ridged and roughened surfaces. Frequently the paper shapes are several sheets deep. Usually the edges have been singed with a flame. The layering and burning give the rippling blacks a suggestion of three dimensions, and make these denuded paintings/collages feel almost like bas-reliefs.

There’s actually a little color in this show: Ms. Kim paints some mountainscapes in monochrome red or blue, and also one strange, earlier work of multicolored circles stands out like Skittles in a pile of coal. But her most powerful paintings, sedulous and silent, arise from the plain tools of black ink, water, paper and fire. You could map a lineage for these works stretching from Chinese literati painting, through modernist Western abstraction, to the nonobjective Korean painting movement called Dansaekhwa (Ms. Kim studied with Park Seo-bo, a Dansaekhwa superstar). But influences take a back seat here to the slow, deliberate act of painting, and the paradox of creation in nihility." By Jason Farago 

Read the full review in The New York Times

Image: Installation view Minjung Kim ©Hill Art Foundation Photo by Matthew Herrmann

Minjung Kim, Timeless, 2019, Mixed media on mulberry Hanji paper, 190 x 130 cm © Minjung Kim; Photo by Matthew Herrman.
Minjung Kim, Mountain, 2019, Ink on mulberry Hanji paper, 190 x 130 cm © Minjung Kim; Photo by Matthew Herrman.

미국 뉴욕의 힐 아트 파운데이션에서 열리고 있는 김민정의 개인전이 《뉴욕타임스》가 선정한 '지금 봐야 할 전시'에 선정됐다. 

"김민정은 커다란 젖은 한지에 먹과 물로 다양한 번짐 효과를 만들어 섬세한 톤의 변화를 얻는다. 세심한 검정 농담을 지닌 <Mountain> 시리즈는 산등성이나 파도를 암시한다. 김민정 ‘회화’는 대부분 콜라주라 할 수 있다. 작가는 닥나무 껍질로 만든 한지를 막대 모양이나 원형으로 자른 다음, 돌출되고 거친 표면에 칠한다. 종종 종이의 형태는 여러 겹으로 만들어진다. 대개 종이의 가장자리는 불로 그을린다. 겹치고 불에 태운 종이의 잔물결치는 듯한 검은색은 3차원을 암시하고, 이 노출된 회화/콜라주는 거의 얕은 돋을새김처럼 느껴진다.

사실 전시에는 약간의 색깔도 찾아볼 수 있다. 김민정은 단색의 빨간색이나 파란색으로 산 풍경을 그린다. 석탄 더미에 놓인 스키틀즈처럼 색색의 원형이 눈에 띄는 독특한 초기 작품도 있다. 하지만 김민정의 가장 강렬한 회화는, 세심하고 고요한, 검은 먹, 물, 종이와 불이라는 평범한 도구에서 비롯된다. 당신은 중국의 문인화부터 서구의 모더니즘적 추상, 그리고 한국의 추상화 운동인 단색화(김민정은 단색화의 슈퍼스타인 박서보의 제자였다)에 이르는 작품의 계보를 그릴 수 있다. 그러나 김민정이 무(無)에서 발견한 창조의 역설과 그림을 그리는 사려 깊음 때문에 이러한 영향력은 천천히 뒤로 물러난다." - 제이슨 파라고

전체 원문 기사 읽기 클릭

Share