본문 바로가기

Frieze New York 2024

Fair Details

Frieze New York 2024
- May 5, 2024

Connect

mail@galleryhyundai.com press@galleryhyundai.com

Booth B07

Seung-taek Lee
Solo Presentation 

May 1 – 5
The Shed

Gallery Hyundai (booth B07) is pleased to introduce for Frieze New York 2024 a solo presentation of Seung-taek Lee (b. 1932), a visionary artist whose guiding methodology of “non-sculpture” has garnered him global recognition as a pioneer of the Korean avant-garde. 

A collection of Lee’s iconic works was featured at the Solomon R. Guggenheim Museum as part of the groundbreaking exhibition Only the Young: Experimental Art in Korea, 1960s–1970s, which has traveled to the Hammer Museum, Los Angeles, and will remain on view through May 12, 2024. Additionally, Lee is featured in a two-person exhibition titled Invisible Questions That Fill the Air: James Lee Byars and Seung-taek Lee curated by Allegra Pesenti, which has been widely recognized. The exhibition runs through August 25, 2024 at Palazzo Loredan, a historic venue in Venice.

The foundation of Lee's practice, the concept of “non-sculpture,” largely comprises two bodies of work that remain key to the artist’s practice to date: his “non-material” and “bound” series. In his “non-material” series, intangible natural phenomena such as the wind, smoke, and fire are “sculpted” into installations and performances. In contrast, Lee’s “bound” series veers from traditional methods of shaping or sculpting in favor of presenting mundane objects that are either physically bound by rope or wire, or display visible marks of binding. In his pursuit of “non-sculpture,” the “bound” series in particular sets Lee apart from other artists of his time in its undermining of everyday familiarity by inverting the visual and physical properties of common objects. Gallery Hyundai’s presentation features key representative pieces from the artist’s “bound” series including Tied Porcelain, Tied Stone, and Tied Canvas, which employ rope to visually allude to the paradox embodied in Lee’s exploration of “non-sculpture.” Additionally, presented for the first time are works from Lee’s “non-material” series, including works from the Wind series and coal tar paintings formulated with recycled waste materials as a form of environmental commentary. 

갤러리현대는 ‘프리즈 뉴욕 2024’의 '부스 B07'에서 이승택 작가의 솔로 전시를 선보인다. 이승택은 '비조각' 개념에 기반한 방법론을 구축한 한국 아방가르드 미술의 선구자로 평가된다.

뉴욕 구겐하임미술관에 이어 로스앤젤레스의 해머미술관으로 순회중인 《Only the Young: Experimental Art in Korea, 1960s–1970s》 전시에서 그의 주요 작품들이 대거 소개되고 있다. 또한, 큐레이터 알레그라 페젠티(Allegra Pesenti)가 기획하여 베니스의 유서 깊은 궁인 팔라조 로레단에서 2024년 8월 25일까지 열리는 이승택, 제임스 리 바이어스의 2인전 《Invisible Questions That Fill the Air: James Lee Byars and Seung-taek Lee》가 세계적으로 호평을 받고 있다. 이승택은 1950년대부터 70여 년 동안 전통적 조각의 한계를 확장하고 뛰어넘고자 재료와 형식, 감상자의 수용 방식 등에 대해 끊임없이 실험해왔다. 작가는 작업 초기부터 일상적 사물에 새로운 성격을 부여하거나 탈물질적 요소를 실험하면서 조각, 평면, 설치, 퍼포먼스, 대지미술, 포토페인팅, 꼴라주 등 다양한 장르를 넘나들며 왕성한 작품 활동을 지속해왔다.

이승택 작업의 근간이 되는 ‘비조각’의 세계는 크게 두 범주로 구분된다. 하나는 바람, 연기, 불과 같은 물질적인 양감이 없는 자연 현상을 우리가 시각적으로 체험할 수 있도록 순간적으로 ‘조각’한 설치 및 퍼포먼스 형식의 ‘비물질’ 시리즈다. 다른 하나는 소조하거나 조각하는 방식에서 벗어나 일상의 사물을 묶거나 혹은 오브제에 매어진 흔적을 의도적으로 남겨두는 ‘묶기’ 시리즈이다. 특히 ‘묶기’ 시리즈는 사물의 형태와 본성을 뒤집고 낯익은 일상을 전복시키는 ‘비조각’을 향한 작가의 주요한 미적 방법론이었으며, 이는 당대 다른 작가들과 차별되는 지점이다. 특히 ‘부스 B07’에서는 작가의 묶음 연작의 핵심 재료로써 ‘역설의 시각화’를 담당하는 노끈을 활용한 〈매어진 백자〉, 〈매어진 돌〉, 〈노끈 캔버스〉 등 시리즈의 대표작들뿐만 아니라, 작가의 대표적인 ‘비물질’ 시리즈인 〈바람〉 퍼포먼스를 바탕으로 제작한 회화 작품들과 환경 문제에 대한 반응으로 폐기될 재료를 재활용하고자 제작했던 콜타르 회화도 최초로 선보인다.  

Share

Selected Works

Installation Views