본문 바로가기

Art Basel 2023 - Galleries 

Fair Details

Art Basel 2023 - Galleries 
- Jun 18, 2023

Connect

mail@galleryhyundai.com
press@galleryhyundai.com

Lee Ufan & Park Young-sook

Galleries 
June 13-18

Booth G13
Messe Basel Hall 2

Gallery Hyundai is delighted to present a duo exhibition of Lee Ufan and Park Young-sook for the Galleries sector (Booth G13). The presentation includes approximately 40 pieces, comprising Lee Ufan’s iconic painting series Response, where intense concentrations of large swaths of pigment on canvas radiate a powerful aura, together with Lee’s terracotta series that evidences the artist’s sustained dedication to investigating the materiality of his medium as well as experimental ceramic works born through his collaboration with leading Korean contemporary ceramicist Park Young-sook. 

Working between Japan and Korea in the 1970s, Lee Ufan initiated a conscious effort to reinterpret Korean traditional ceramics into the language of contemporary art. Around that time, he happened upon the ingenious ceramics of Park Young-sook and, fascinated by Park’s works, quickly became her mentor and collaborator. In creating a new white porcelain for the current age with flawless white color and enormous size, Park Young-sook realizes the potential of white porcelain not only as a craft but further as a medium of contemporary art through her collaboration with Lee Ufan. In the fall of 2022, her solo exhibition Moon Jars: Park Young-sook at Leeum Museum of Art received wide acclaim for its presentation of the two artists’ groundbreaking collaboration. 

In the early 1980s, Lee Ufan started to utilize Park Young-sook’s white plates as his canvas. The vertical elements and swirling lines of his Correspondence and Winds series were depicted against a ceramic background. While experimenting with ceramic works, Lee maintained his focus on the essence of the minimal act of drawing that is his unique formal language as well as its enactment. From either restricted or vivacious gestures, modulations of the brush’s width or texture, and using pigments of varying characteristics, the essence of Lee Ufan’s paintings is also visualized upon the porcelain as a main element. However, Lee’s collaborative ceramic works are distinguished from his carefully composed canvas-based works by the element of chance, or loss of control, represented by the temperature of the kiln during the firing process and other uncontrollable factors in the ceramics studio. This is where Lee Ufan’s works on porcelain depart from those on canvas.

Currently, Lee Ufan and Park Young-sook are focused on creating extra-large-scale plates of over 1 m in diameter and ceramics exceeding 60 cm in height. In these works, the restraint, fidelity, and uniquely Korean sculptural beauty of Park Young-sook’s ceramics meet the unpredictable wonder and impact of Lee Ufan’s brushwork. At once a radical expansion of Lee Ufan’s painterly practice and an alternate possibility for Park Young-sook’s groundbreaking ceramics, the works presented by Gallery Hyundai occupy their own display space poetically, leading us away into a mysterious realm beyond the perceivable that can be neither touched nor seen. 

갤러리현대는 갤러리즈 섹터에 참가하며 부스 G13에서 이우환과 박영숙의 2인전을 선보인다. 거대한 캔버스에 밀도 높게 축적된 큰 점 형상이 오라를 내뿜는 이우환의 대표 회화 연작 〈Response〉를 포함해 작가의 재료를 향한 집요한 물성 탐구를 엿볼 수 있는 테라코타 연작, 한국을 대표하는 컨템포러리 도예가로 활동해 온 박영숙과 오랜 세월 협업하며 완성한 실험적 세라믹 작품 등 40여 점이 대거 소개된다.

이우환은 일본과 한국을 오가며 활동하기 시작한 1970년대 한국 전통 도예를 현대 미술의 언어로 재해석하는 연구를 본격적으로 시작했다. 그 무렵 우연히 마주한 박영숙의 독창적 세라믹 작업에 매료된 그는 곧 박영숙의 멘토이자 협업자가 되었다. 티 없이 맑은 백색과 장대한 크기를 지닌 이 시대의 새로운 백자를 창조해 온 박영숙은 이우환과의 협업을 통해 공예의 영역을 넘어 현대미술의 한 매체로서 백자의 가능성을 모색해 가고 있다. 2022년 가을, 리움미술관에서 열린 박영숙의 개인전 〈여월지항〉에서 공개된 두 예술가의 파격적인 협업은 세간의 화제가 되었다. 

이우환은 1980년대 초반부터 박영숙이 제작한 새하얀 접시를 캔버스로 삼기 시작한다. 이곳에 그의 대표 연작인 ‘조응’과 ‘바람’의 수직과 휘몰아치는 선들이 도자를 배경으로 그어졌다. 이우환은 도자 작업을 실험하면서도 자신의 조형 언어이자 실천인, 최소한의 그리는 행위를 집약했다. 작가의 절제되거나 생동감 넘치는 제스처, 붓의 넓이와 결에 따른 변주, 서로 다른 성질을 지닌 안료의 사용까지, 이우환 회화의 에센스가 그대로 도자 작업에도 시각화되어 자리를 잡고 있다. 그러나 일말의 우연성을 배제한 치밀한 계획으로 완성되는 캔버스 작품과 달리, 그와 박영숙이 협업한 도자 작품은 붓에 묻은 안료의 양과 섞임에 따라, 도자를 굽는 가마의 온도에 따라, 스튜디오의 여러 자연적 요소에 따라 예상치 못한 아름다운 작품으로 탄생한다. 이우환의 도자 작품이 캔버스와 차별화되는 지점이다.  

현재 이우환과 박영숙은 지름 1m가 넘는 초대형 접시와 높이 60cm가 넘는 세라믹 작업에 집중하고 있다. 절제와 지조, 한국적 조형미를 선사하는 박영숙의 세라믹에 예상치 못한 놀람과 파격을 선사하는 이우환 붓질의 조응! 이우환의 회화 세계의 급진적 확장이자, 박영숙 세라믹의 또 다른 가능성이라 할 수 있는 갤러리현대의 출품작은 작품이 놓여있는 공간을 서정적으로 점유하며, 보이는 세계의 저 너머, 만질 수도 볼 수도 없는 그 어떤 신비로운 영역으로 우리를 이끈다.

Share

Selected Works

Installation Views